Tillverkning av visir/faceshields i Göteborg

Det här är tråden för dig som vill hjälpa till att bekämpa Covid-19 i Västsverige genom att underlätta eller tillverka visir / faceshields.

Vi litar på att du själv vet bäst vart och hur du kan göra mest nytta. Gör detta forum till ditt eget och se till att det möter dina behov.

Tips på vart du kan börja:

• Tillverka skyddsvisir
  • Lista ut hur man på bästa och billigast sätt kan massproducera skyddsvisir
  • Gör en kravspec på vad för standard skyddsvisir behöver uppnå
  • Hjälp till att lista var man kan få tag på material
  • Vad är kraven på renlighet? Behöver materialen klara av att desinficeras?

För att få kontakt med Västra-Götalands Regionen kan du pinga in @JonasAnselmby.

I tråden ligger just nu två designer på visir/faceshields som man kan tillverka i en laserskärare.
Dessa från @Edwardh och @MackanT produceras just nu för @NicklasO på Sjukhusen i Väster:

Shared with Dropbox
[/quote]

Samt denna från @Ollxor som har testats på vårdcentraler med goda resultat:

1 Like

CASE Chalmers (Chalmers Autonomous Systems and Electronics)

• 10x 3D skrivare (FDM) (2x Ultimaker S5, 8x Ultimaker 3 Extended)
  • 1x Laserskärare (1000x700 mm, Epilog Laser)
  • 1x Vakumformningsmaskin
1 Like

Kontakter med sjukvård och regionen

TL;DR: VGR är med på tåget och vi har en bekräftad beställning på 500 visir. Vilka kontakter har ni haft med sjukvården?

Jag jobbar med att få tag på en kravspec på visir/faceshields från Västra-Götalands regionen. De har centralt via Måns Ottertun bekräftat att de har ett stort behov och vill ha visir från oss. Jag har ett samtal bokat på måndag med Måns och väntar på svar från ett mail till Per Beckman som är regionens ansvarige för att koordinera resurser för att bekämpa Covid-19. Jag ska försöka lägga till båda här så att de direkt kan kommunicera med er.

Tillsvidare har Niclas Oscarsson på Sjukhusen i Väster bekräftat att de vill ha 500 visir. Jag försöker lägga till honom här så att han kan förtydliga deras behov.

Vilka kontakter har ni haft med sjukvården? Finns det fler bekräftade beställningar?

Jag är inte så insatt i laserskärare och 3d-skrivare. Vad har de för kapacitet/tillverkningstakt för att tillverka visir?

Jag samlar upp intresse och makers på denna sida.

https://covid19visors.imfast.io/Covid19.htm

Jag har hittills fått ihop 15-talet makers.

Intresset hittills är främst från Göteborgs stad (hemtjänst, vårdomsorg, äldreomsorg etc.) som jag gjort en första leverans till, gör en till på måndag. De har ett stort behov, 3-4000 eller så.
Jag kör hårt på dem tills det dykt upp andra så får jag börja rationera då.

2 Likes

3D printerna kan enbart göra bågarna som man fäster det genomskinliga OH bladet.
Just nu har vi en takt på ca 20-45min per båge beroende på modell.

Laserskäraren är mycket snabb men de material som ofta används (akryl) är för skört för att göra bågar i. Den kan däremot skära hål /visir med hög hastighet. (1 genomskinligt skyddsvisir per 20s borde vara möjligt och så får man slå ut materialbyte på det också.)

3D skrivarnas fördel: kräver lite manuell arbetskraft eftersom man ej behöver närvara när de tillverkar
3D skrivarnas nackdel: långsamma

Laser fördel: snabb
Laser nackdel: kräver att man är där och håller koll. (“manuellt” arbete)

1 Like

Vi har redan jobbat med detta sen i måndags har gjort välfungerande prototyper som kan skäras ut i laserskäraren. Jag har pratat med Fysikteknologavdelningen och har fått tummen upp att hjälpa till med utrustningen och materialet där och jag har pratat med folk från strömningslära vilka som sagt redan har utvecklat prototyper. Problemet ligger i att ingen vill börja printa förrän vi får en “officiell” förfrågan.

När/om vi får det är planen att ingenjörerna från strömningslära gör en prototyp både för 3D-skrivare och för laserskärare som uppfyller kraven. Visiren som går att printa redan nu är bra, men det kan förekomma andra problem som att de exempelvis måste täcka ovansidan av huvudet eller liknande. Oavsett vad det är, kan dem ha en design redo inom någon timme som sedan skickas till personen som har ställt förfrågan för att få den godkänd eller för att få feedback över vad som behövs ändras. Då går det att ha en design redo inom en dag och det är onödigt att alla grupper som är med här själva ska tolka kraven och försöka få det bekräftat. Låter vi istället folket i branschen göra en godkänd variant kan vi sedan lägga upp filen här så kan alla tillverka så mycket som möjligt av samma sak.

Därefter kan vi dela upp hur många varje avdelning/person/grupp ska tillverka och så ordnar vi med leverans efteråt, beroende på omständigheter. Till exempel kan alla som jobbar på Chalmers samla allt tillverkat på ett ställe så det bara blir en leverans ifrån campuset istället för fem.

Vi på fysik har över 20st 3D-skrivare (FDM), 2st SLA och en laserskärare, kontakt med maskiningenjörer som kan göra bra designer, folk för arbetet och material så det räcker.

1 Like

Hej!

Vi har behov av 500 visir. Sjukhusen i väster.
Underbart initiativ!
Nicklas

Jag har även varit i kontakt med Sahlgrenska i dag och blev tillsagd att det verkar som att deras tillverkare hinner med att producera tillräckligt mycket visir, men att vi skulle slänga iväg ett mejl med vad vi kan göra så dem kontakta oss ifall dem inte hinner med. Vad säger ni om att jag skickar en lista över vår samlade mängd utrustning istället för bara fysikavdelningens?

Nicklas Oscarsson
Verksamhetschef
Opererande verksamheter
0700-81 68 67

Hej Nicklas, vi kan starta tillverkningen redan inom någon timme! Är det något särskilt krav visiren måste uppfylla eller går det bra med “de vanliga” som cirkulerar på nätet nu? Jag kan mejla dig ritningar och liknande för att se om det funkar?

Hej,
Jag har pratat med Nicklas, och vi ska börja tillverka nu med detsamma! Ifall någon annan av er makers vill vara med kan ni kontakta mig på edwardh@student.chalmers.se då jag svarar väldigt långsamt här. Så skickar jag iväg ett mejl med filerna!

Hej! Jag har gjort en version av ett skyddsvisir för laserskärning som testats med framgång på två vårdcentraler och de är mycket nöjda, och har bett om mer till sina grannvårdcentraler.

Den saknar idag ett horisontellt droppskydd, men har en högt vertikalt skydd. Det går att lösa med skumgummi, eller någon annan smart design… (Har dock ej fått önskemål om droppskydd ifrån användare eller chef på vårdcentral som tagit emot. Har levererat både dessa och 3dverkstans, de föredrog denna pga den var bekvämare att bära.)

Tillverkning
Laserskärare eller cncfräs. I en 100w laser tar det ca 1 minut per pannband.
Just nu använder jag mest overheadfilm, och den gör jag markeringar på utifrån en mall och borrar sedan hål i 10-20 ark åt gången med metallborr.

Montering
De fästes samman med två buntband och det tar ungefär 45sek-1minut att montera.

Material
Pannbandet är Polypropylen ca1mm, som ska klara upp till 120-125C.
Skärmen är olika material beroende på vad som finns till hands. Just nu overheadfilm eller PETG.
Bandet fästes med gummiband eller resårband baktill.

Rengöring
Isärmonterade bör de vara enkla att bada i desinfektionslösning. Har ej testats med autoklav.

Ladda ner
Testa och utveckla gärna designen här:

2 Likes

Andra varianter kommer här:

Ur en dansk grupp, en som tillverkar 100.000 av dessa per vecka. https://www.facebook.com/groups/616605972514335/permalink/620373625470903/

O en till

“Dreamquest” ett företag i Sverige som verkar kunna tillverka 3000 om dagen: https://www.facebook.com/groups/494650038080423/permalink/498788720999888/

En lång tråd i ämnet:

1 Like

Vi har precis fått våra designer godkända från Nicklas, vi kommer lägga upp filerna under alldeles strax så ifall någon behöver dem i fortsättningen är ni välkomna att ladda ner dem. Det är alltså .gcode filer optimerade för snabba och bra utskrifter. Vi har tillräckligt med resurser för att skriva ut allt till Nicklas, men ifall någon vill hjälpa till och skriva ut några dussin hade det varit väldigt uppskattat. Stäm av med oss innan så kan vi koordinera :slight_smile:

1 Like

Tack så jättemycket för filen Ollxor, vi ska definitivt slänga ett öga under veckan. Kommer vi på något vi kan förbättra hör vi av oss. Kolla även gärna vår fil som kommer laddas upp under strax.

1 Like

Hallå,

Vi har via 3Dteamet, (där bland annat Edward ovan är inblandad) nu skapat en dropbox med de filer som vi kör med i vår produktion. Vi har själva access till 1 laserskärare och 13 3D skrivare och har en ungefärlig produktion av 35 visir per timma. Vi har redan skickat ut 80 till västra götalandsregionen och de kommer hämta ytterligare en beställning på 150-200 imorgon em.

Fritt fram att använda filerna om de hälper er :slight_smile:

Mvh,
Marcus

1 Like

Hej
Tack alla för ert engagemang! Det betyder oerhört mycket!
Jag jobbar med regionövergripande koordinering och samordning av erbjudanden om resurser från företag och privatpersoner i samband med pandemin Covid-19.
Ni kan vända er till mig med frågor då jag ska koordinera detta initiativ från VGRs horisont.

Vi kan se att det finns ett mycket stort behov från vår region, och inte minst från våra kommuner. Vi kommer att stötta kommunerna med material och fördela det som vi kan producera.
Det som ni hjälpte Nicklas Oscarsson med i helgen kom direkt till användning så det är bara att fortsätta.
Jag kontaktar edwardh@student.chalmers.se för dialog kring hur mycket vi kan få fram.

2 Likes

Hej Jonas! Jag såg denna post gällande tillverka intubationsboxar. Är det något som skulle vara av intresse för VGR också?

Inte helt omöjligt. Jag tar det vidare med smittskydd och återkopplar.