Tillverkning av skyddsrockar

Hej!

Jag skulle vilja göra ett försök att tillverka 1000 skyddsrockar i PE-plast för leverans till vården snarast.

Tänker mig att vi kopierar mönster från Blivandet i sthlm.

1 Like

Kul! Kör på! Vi kan svara på frågor så gott det går. Här är vår tråd:

Kul och välkommen till forumet @mach!

Här är en utmärkt samling av alla relevanta dokument, instruktionerfilmer etc: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1kPEtxC55fRyG_MufMC29KKDBHZFXolaR

Börja där och hör av dig om du har frågor. Vi har optimerat vissa delar av deras arbetsflöde.

Tack! Jag drömmer om ett distribuerat produktionssystem som skulle fungera även under strängare karantänsregler. Skall fixa utrustning imorgon och se om jag kan få till ett exempel.

Tack för allt material ni ordnat! Det här kommer bli episkt!

1 Like

Jag har idag varit i kontakt med en plastexpert på Volvo Lastvagnar som fösöker dra igång produktion där. Han jobbar på ett förslag till sina chefer as we speak. Där kan det finnas möjligheter att samarbeta kring access till plast etc. Fabriken i Lundby tror jag.

Hur mycket människor kan du mobilisera tror du? Har ni tillgång till lokaler? Speciella maskiner/kompetenser?

Vi tittar på ett “rakt” logistikflöde med minimal kontakt. Just nu undersöker jag hur man kan göra färdiga produktionspaket med instruktioner, verktyg och mtrl där man kan göra rockar hemma och sedan gå och lämna till äldreboende i närområdet. Har köpt in alla grejer och skall göra tidsstudier idag. Sen skulle man kunna stå vid t.ex. matbutik och dela ut mer mtrl allt eftersom det går slut.

Det löser två problem: Logistiken ut till individuella äldreboenden + smittrisk om man samlar folk i en lokal för produktion. En bonus är att man antagligen får bättre uthållighet om det blir karantän / striktare restriktioner för samlingar. Nackdelen är att det är jävligt tråkigt att inte få träffa skönt folk ._.

Skulle Volvo kunna bistå med PE-plasten? Eller kollar de på att klassisk produktion och göra tillskärning och svetsning också?

Så länge du låter de färdigförpackade (vi använder ziplocks donerade från IKEA) förklädena ligga i karantän i 3 dagar innan (eller efter) distribution så borde det vara relativt lugnt. Du kan förstås även skynda på processen genom pastörisering etc. om du har möjlighet till det.

Vet ej vad det gäller Volvo. Kan kolla. Men jag har fixat spons från stort plastföretag i Vetlanda. Kan kolla om de kan skicka till Gbg. Sannolikt levererar de redan till återförsäljare på byggvaruhus.

Nu har förklädesfabriken i Göteborg varit up and running under sin första dag och har lyckats producera strax över 100 skyddsförkläden. Vi kommer att tuffa på här över helgen men efter det söka upp folk som kan ta ansvar för att hålla verkstaden öppen under veckodagar och helger. Målet är att få en fabrik självgående och få igång en systerfabrik i en gympasal i centrala Göteborg.

Vår facebookgrupp finns här!

Vad brukar generellt krävas för nivå av rutiner/onboarding av nya engagerade för att göra ett sånt här initiativ självgående? På gång är till exempel en städguide och en guide för att vara ansvarig för fabriken. Vilka hinder har ni stött på i Stockholm @hampus @hugi som har hindrat er från att växa? Eller är det bättre att vi rent av låter sånt växa fram organiskt efter behov och får upptäcka det själva?

1 Like

@kimgajraj is a good person to involve here. She has been very central to the onboarding efforts.

You will need a dedicated core crew of shift managers that are responsible for each shift and the onboarding of volunteers. That’s your highest priority to find/create. Divide each day into 2 manager shifts. Let managers decide whether they can one or two consective shifts. I recommend a group of 5-8 dedicated managers.

Hi! Yes, set this up more internally with a shared Google doc with a rota for managers to sing up 6-hour shifts. I picked managers around the beginning who Hampus and I saw had good leadership skills and had been coming to volunteer a lot. Some of these we knew before. You can see the schedule here.

Managers are given an information document on how to take care of a shift. You can find it here.

Managers put their phone numbers at the top of the schedule, and both the schedule and the information doc are in our shared folders so that anybody can see who is the duty manager at any time and call them if needed.

I try and make sure manager spots are filled for a full week ahead. When we advertise for volunteers to sign up, we notify that a production manager will be on duty for all shifts.

I am coordinating the production managers and am responsible for all spots being filled, all the managers knowing what they are doing, that important things going on (big orders, deliveries, arrival of materials etc.) are communicated to the managers team. Finding new people to be managers if we can’t fill all our shifts. Hampus or myself are on hand to answer questions or troubleshoot, either by phone/messenger or on site. I also take production manager shifts myself. So I think it works well to have a kind of Lead or Realizer of the production team specifically in this role.

We are finding it hectic with new people are arriving freely at all times, so from tomorrow, we are going to follow Farsta and invite newbies at three specific times throughout the day (Farsta do two but are running for fewer hours in the day), so we can do all the onboarding in one go at those times. Great to learn from each other on these things!

We are also going to re-introduce volunteer signup from tomorrow. Personally I feel it worked well in the beginning when we had low numbers of volunteers just to express to everyone how needed they were and tell them just to come at any time. However, Farsta launched using Doodle and have a great flow of volunteers, and perhaps people prefer the sense of structure. I expect both approaches work great in most cases.

If anyone has more questions feel free to post them here or call me on 0706817331

2 Likes