Tillverkning av respiratorer (Ventilator)

Jag startar upp den här tråden som en öppen frågeställning. Har vi möjlighet att tillverka enklare respiratorer? Bristen på respiratorer är en av huvudanledningarna till att människor dör av Covid-19. Det har börjat bli en akut brist i Stockholm och allt eftersom att situationen förvärras runtom i Sverige kommer dessa enklare respiratorer att rädda liv.

Q: Vad är en respirator?
A: Kortfattat är en respirator en maskin som hjälper patienter andas. Om möjligt kan de även förse patienten med syrgas.

Q: Är det möjligt att tillverka själva?
A: det pågår just nu ett antal efforts runtom online för att komma på ett smidigt och enkelt sätt att tillverka mindre och enklare D.I.Y. respiratorer. Den här artikeln lyfter fram några exempel. Bland annat detta projekt på github.

Q: Vad behöver man tänka på?
A: Det vet vi helt enkelt inte än. Vilket gör det till en mycket större utmaning än att tillverka visir. Jag har sett att MIT har en bra sammanfattning här:

Så nu frågar jag dig, hur kan vi få den här bollen i rullning?

Jag har tänkt och sökt på detta senaste tiden men inte kommit mycket längre än dig tyvärr. Jag ska se om jag har något lovande från mina eftersökningar jag kan bidra med här så försöker vi undersöka vad som är möjligt därifrån!

1 Like

"Jag startar upp den här tråden som en öppen frågeställning. Har vi möjlighet att tillverka enklare respiratorer? "

Utrustningsmässigt så bör TAO ha allt vad man kan tänka sig i form av verktyg mm. Effektivast skulle bli att hitta en någorlunda färdig design för att slippa börja från 0.
Har någon hittat ritningar av något slag?

Bra läsning om ev vilka svårigheter som kan uppstå med egenbyggen.

Hittade även detta. En person på Reddit som skriver ut själva ventilen som ska passa på snorkelmasker som Decathlon donerat till Italienska sjukhus.

En av punkter på hackaday om ventilatorerna var att maskerna måste sluta tätt runt ansiktet:

“You must have a good seal on the mask the person is wearing on their face. If you don’t have a good seal, the mask will leak and you won’t be able to maintain positive pressure. Poor sealing is one of the main reasons for these kinds of devices to fail.”

Detta verkar ju dessa masker klara galant då de vanligtvis används under vatten. Dessa kommer nog att användas med befintliga ventilatorer på sjukhusen.
Men att tillverka masker/ventiler till de ventilatorer som finns runtom i världen kommer också att behövas då dessa vanligtvis inte verkar användas i såhär stor utsträckning och därför töms lagrena fort.

Trådstart handlade om just ventilatorerna men vi bör ev inkludera kringutrustningen också.

1 Like